АИХ-ын депатут, Улсын бага хурлын гишүүн асан, гавьяат багш Д.Ламжавтай цаг үеийн асуудлаар ярилцлаа.
-УИХ-ын даргын захирамжаар хаврын чуулганыг сарын хугацаатай завсарлуулсан. Ингэснээр хуулийн хугацаанд батлах ёстой, хэлэлцүүлгийн шатанд яваа олон хуулийн төслийг тодорхойгүй байдалд орууллаа. Сонгууль дөхсөн энэ үед ийм байдлаар завсарлага авах нь хэр зөв алхам бэ?
-Бидний нүдэнд ил харагдаж байгаагаар чуулганы ирц хүрэхгүй байна. Гишүүд бусдын кнопыг дарах аргаар маш олон хуулийг батлах шиг боллоо. Энэ нь зохисгүй бөгөөд хууль бус зүйл юм. Учир нь, УИХ-ын гишүүд аливаа шийдвэрт зөвшөөрөх болон эс зөвшөөрөх аль нэг байдлаар саналаа өгөх нь чухал. Тиймээс тухайн нэг гишүүн нэг л удаа санал өгөх эрхтэй. Тэгэхээр үүн дээр их том зөрчил харагдаж байна. Түүнчлэн бүлэг нь тарсан гэдэг утгаар Ерөнхий сайд гурван сайдаа огцруулах саналыг УИХ-ын даргад тавьсан.
Энэ асуудлыг хэлэлцэх хуулийн хугацаа гэж бий. Ерөнхий сайд Засгийн газрынхаа гурван сайдыг огцруулах саналыг тавьж байгаа нь ноцтой асуудал. Тиймээс зайлшгүй хэлэлцэх ёстой ч хэлэлцсэнгүй завсарлалаа.
Маш яаралтай завсарлага авсан нь ерөнхийдөө тохироо байж магадгүй. Эсвэл Ерөнхий сайд, УИХ-ын дарга нарын хооронд зөрчил байна гэсэн үг. Ямар ч байсан УИХ-ын үйл ажиллагааг удирдан зохион байгуулах асуудалд маш том дутагдал оршиж байна. Нөгөө талаараа сонгууль дөхсөн үед парламентийн гишүүдийн сонирхлын зөрчил маш хурцаддаг. Өөрөөр хэлбэл, тухайн үед гишүүдийн сэтгэл санаа тогтворгүй болдог. Тэгэхээр ийм үед шийдвэр гаргаж, олон хууль батлах нь буруу.
Аль болохоор гарцаагүй хийх ёстой зүйлээ эртхэн хэлэлцэх нь зүйтэй. Тэгээд сонгуулийн санал авах өдөр ойртох тусам шийдвэр гаргахаа болих хэрэгтэй. Өөрөөр хэлбэл, сонгууль дөхсөн үед олон хууль батлах нь муу шийдвэр гаргах эрсдэлтэй. Яагаад гэвэл, хуулиар сонгогчдын бодол санааг өөрийн талд татах гэсэн бусармаг зүйл явдаг. Энэ талаасаа муу хууль гаргах эрсдэл өндөр.
-Гарцаагүй хэлэлцэх ёстой асуудлын дунд АТГ-ын даргын томилгоо яах аргагүй багтах болов уу. Уг асуудлыг хэлэлцэх ёстой хуулийн хугацаа нь өнгөрчихсөн гэдгийг УИХ дахь Монгол Ардын намын бүлгийн зүгээс сануулж, хэлэлцэхийг удаа дараа шаардсан боловч авч хэлэлцсэнгүй. Үүнийг та юу гэж харж байна вэ?
-Ерөнхийлөгч бүрэн эрхийнхээ хүрээнд олон байгууллагын даргыг томилж байгаа талаар УИХ-ын дарга ярьж байсан. Хуулиараа бол Ерөнхийлөгч АТГ-ын даргыг нэр дэвшүүлж, УИХ томилох ёстой.
Тэгэхээр үүнийг эсрэгээр нь зохион байгуулж, УИХ нэр дэвшүүлж, Ерөнхийлөгч томилдог механизмд шилжинэ гээд хууль санаачлах талаар ярьж байсан. Эрх мэдэл бүхий субьектийн зүгээс харахад үүн дээр асуудал байх шиг байна. Ямар нэгэн асуудал тулгарахаар тухайн үед үйлчилж байгаа хуулийн заалтыг засах гэж үздэг. Энэ бол манай УИХ-д маш олон удаа давтагддаг бөгөөд хуулийн байж болшгүй зөрчил юм. Хамгийн түрүүнд үүн дээр анхаарах хэрэгтэй. Хуулийг удирдлага болгоно гэдэг нь аливаа асуудал тулгарахад түүнийг зохицуулах хуулийн заалтыг дагаж, шийдвэрлэхийг хэлдэг.
Гэтэл үйлчилж байгаа хуульдаа өөрчлөлт оруулчихаад тулгарсан асуудлаа шийдэх гэж үздэг болсон. Энэ бол эрх зүйн үүднээс авч үзэхэд Үндсэн хуулийн маш том зөрчил. Үүнийг нийгэм нь зад шүүмжилж, зогсоодог байх ёстой. Ялангуяа хэвлэл мэдээллийн хэрэгсэл болон улстөрчид энэ тал дээр анхаарал хандуулж, нухацтай ярих хэрэгтэй л дээ. Зарим нэг улстөрч ярьж, шүүмжлэх боловч асуудал шийдэгдэхгүй байна.
-АТГ бол шийдвэр гаргах төвшний томоохон байгууллагуудын нэг. Гэтэл ийм эрх мэдэлтэй, нөлөө бүхий байгууллагынхаа даргыг томилохгүйгээр сонгууль явуулах нь ёс зүй болон эрх зүйн хувьд хэр зохистой бол?
-Хуульд заасны дагуу Ерөнхийлөгч саналаа оруулсан. Үүнийг УИХ-ын чуулганаар хэлэлцээд шийдвэрлэх ёстой байсан. Товчхондоо, хуулиа хэрэгжүүлэхгүй байгаагийн нэг жишээ энэ.
-Оффшор данстай гишүүдийн талаарх мэдээлэл сүүлийн үед олны анхаарлыг нэлээд татаж байна. Тухайлбал, Ерөнхийлөгч болон АН-ын дарга нар оффшор данстай гишүүдээ УИХ-ын сонгуульд нэр дэвшүүлэхгүй гэж мэдэгдэж, нэр хүртэл цохсон. Гэтэл дарга нарынхаа мэдэгдлийг АН-ын гишүүд дагаж мөрдсөнгүй. Эсвэл улстөрчдийн ээлжит тоглолт байв уу?
-Оффшор компанид бүртгэлтэй хүн олон байна. Тэр ч бүү хэл манай улсад оффшор нам хүртэл бий. Тал талын улстөрчдийн оролцоотойгоор анхнаасаа захиалгаар байгуулсан байдаг. Хэрэгтэй цагт буюу сонгууль зэрэгт тухайн намаа ашигладаг. Яг л оффшор компани шиг. Сүүлийн үед олны анхаарлыг татаж буй оффшор компани, оффшор данстай холбоотой мэдээллийг нэлээд судалж үзсэн. Өөрийнхөө нууц мэдээллийг алдсан \”Моссач понсаки” гэдэг компани бол Канадынх юм билээ. Канад улс уул уурхайд идэвхтэй ажилладаг. Уул уурхай ярихаар Канадын дипломатууд чимээгүй болдог гэдэг үг бий.
Тэгэхээр энэ компанийн нууц бүртгэлийг дэлгэсэн хэрэг. Ийм төрлийн компаниуд гурван зорилгод үйлчилдэг юм байна. Үүнийг зарчмын үүднээс хэлэх ёстой. Нэгдүгээрт, хууль бус мөнгө угаах, хоёрдугаарт, хоригийг тойрох, гуравдугаарт, татвараас зугатаах. Нэр холбогдсон гишүүд ийм гурван үйлдэл хийсэн байвал үнэхээр гэм буруутай гэсэн үг.
Бид зөвхөн бүртгэлийн төвшинд л ярьж байна. Асуудал нарийсвал илрүүлэхийн тулд олон улсын байгууллагатай хамтарч ажиллах ёстой. Ихэнх орны хувьд хуулийн байгууллага нь уг асуудлыг мөрдөн шалгана гэсэн хандлагатай байгаа. Хамгийн гол нь бүртгүүлчихсэн байгаа нөхөд дээр дурдсан гурван зүйлээр тусалдаг өмгөөлөгч, хуульч, зөвлөхийн асуудлыг ярьж байна. Эдгээр хүнийг хатуу гараар барих нь чухал болоод байна.
-Манай улсын хувьд энэ асуудлыг зохицуулах хуулийн төслийг хоёр жилийн өмнө өргөн барьсан ч хэлэлцэлгүй орхисон. Харин энэ удаад үүссэн нөхцөл байдалтай уялдуулан тухайн хуулийн төслийг дахин өргөн барьсан боловч хэлэлцэж амжилгүй завсарлалаа. Хуулиа баталж, асуудлыг шийдэхгүй байгаа нь ямар шалтгаантай гэж үзэж байна вэ?
-Манай улсын хувьд энэ асуудлыг зохицуулах хууль батлах нь амар биш байх шиг байна. Учир нь, асуудлаа судлаагүй. Нэр холбогдсон хүмүүс тэр тухайгаа хөрөнгө орлогын мэдүүлэгтээ тусгаагүй нь хуулийн хувьд буруутгах шалтгаан болж байгаа юм. Цааш нь ярих гэхээр баримт байхгүй. Ямар ч байсан энэ бол ноцтой асуудал. Зарчмын хувьд нэг зүйлийг хэлэх нь зүйтэй болов уу.
Хууль зүйн байнгын хороо тогтоолын төсөл санаачилж байна. Өөрөөр хэлбэл, Өршөөлийн тухай хуулийн заалтыг УИХ тайлбарласан байдалтай тогтоол гаргах гэж байгаа талаар ярьж байсан. Жишээлбэл, МАХН-ын дарга Н.Энхбаярын хувьд сонгуульд нэр дэвшихэд саад байхгүй гэдгийг харуулсан тодорхойлолт гаргаж өгөхийг Хууль зүйн байнгын хорооноос хүсч, цагдаагийн байгууллагад албан бичиг явуулсан. Ингэхэд цагдаа хөдлөөгүй. Үүний дараа МАХН-ынхан энэ талаар Ерөнхий сайдад хандсан. Энд нэг л том хуулийн зөрчил байна. Тодруулбал, УИХ-ын байнгын хороод УИХ-аас гарах шийдвэрийг бэлтгэх ажилд оролцдог. Түүнээс улс орон даяар дагаж мөрдөх эрх зүйн акт гаргах эрх байнгын хороодод байхгүй. Энэ тал дээр маш том хуулийн зөрчил үүсч байна. Манайхан аливаа юмыг тоодоггүй.
Байнгын хороод УИХ-аас гаргах шийдвэрийг бэлтгэх үүрэгтэй. УИХ-аас гараагүй л бол байнгын хорооноос гаргасан ямар ч шийдвэрийг байгууллагууд дагаж мөрдөх ёсгүй. Тийм эрх мэдэл байхгүй. Тиймээс Хууль зүйн байнгын хороо өөрт нь ногдоогүй эрх мэдлийг хэрэгжүүлэх гээд байна. Хэний буруу зөвийг асуудаг. Хамгийн том зөрчил нь энэ. Байнгын хороо бүхэн дур зоргоороо загнавал төрийн ажил завхарна. Өөрсдийн эрх мэдлийн хүрээнд дэс дараатай ажлаа хийдэггүй нь эндээс харагдаж байна.
-Үндсэн хуулийг зөрчиж, Сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулснаар олон сөрөг зүйл бий болж байна. Тухайлбал, гадаадад сурч, амьдарч байгаа иргэд сонгуульд саналаа өгөх боломжгүй байдалд хүрсэн талаар ярьж байна. Үүнийг хэрхэн зохицуулах ёстой байсан юм бол?
-Цэцийн бүрэн эрхтэй холбоотой гурван хуульд өөрчлөлт оруулсныг бүгд санаж байгаа байх. Тодруулбал, Цэцийн тухай хууль, Цэцийн процессын хууль буюу Үндсэн хуулийн Цэцэд маргаан хянан шийдвэрлэх ажиллагааны тухай хууль, Цэцийн дүгнэлтийг хэлэлцэх гэсэн гурван асуудалд өөрчлөлт оруулсан. Үндсэн хуулийн Цэц бол хууль сахиулах, өндөр эрх мэдэлтэй субьектүүдийг захирч, хуулийг нь мөрдүүлж байх үүрэгтэй.
Цэцийн тэр бүрэн эрхийг нь авч хаясан. Ингэснээр Монгол Улс ардчилсан улс биш болж хувирна. Иймэрхүү агуулгатайгаар хуулийн өөрчлөлтийг хийсэн. Эндээс л бүх зүйлийн эхлэл тавигдаж, асуудал үүссэн. Монгол шиг жижиг орон гадаадад сурч, амьдарч байгаа иргэдийн саналыг авна гэдэг аль ч талдаа хүндрэлтэй бас хэцүү. Зарим нь сонгуульд саналаа өгье гэж улстөрждөг байж болно. Ихэнх нь сонгуульд саналаа өгөхөд хэцүү байдалд ордог. Намын нэрээр санал хураадаг байхад сонгуульд саналаа өгөхөд арай амархан байсан.
Зөвхөн намын нэр дээр нь л санал өгнө. Одоо ингээд мажоритар тогтолцоонд шилжсэн энэ үед гадаадад амьдарч байгаа иргэдийг яаж тойрогт хуваарилах гэдгээс эхлээд бөөн ажил. Тиймээс Сонгуулийн тухай хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулахаас эхлүүлээд сонгуультай холбоотой бүх ажлыг анхнаас нь зөв зохион байгуулалтай, дэс дараалалтай хийх байсан юм.
С.Юмсүрэн
Эх сурвалж: \”Монголын үнэн\” сонин