Улсын Их Хурлын Эдийн засгийн байнгын хорооны өчигдөрийн хуралдаан 14 цаг 34 минутад гишүүдийн 55.6 хувийн ирцтэйгээр эхэлж, хоёр асуудал хэлэлцэн шийдвэрлэв.
Засгийн газраас 2021 оны аравдугаар сарын 15-ны өдөр өргөн мэдүүлсэн Хувийн нэмэлт тэтгэврийн тухай болон Улсын Их Хурлын гишүүн Н.Учрал нарын 5 гишүүн 2020 оны тавдугаар сарын 13-ны өдөр өргөн мэдүүлсэн Хувийн тэтгэврийн тухай хуулиудын нэгтгэсэн төсөл болон хамт өргөн мэдүүлсэн хуулийн төслүүдийн анхны хэлэлцүүлгийг хийв.
НИЙГМИЙН ДААТГАЛЫН ШИМТГЭЛИЙН ТӨЛӨХГҮЙ БАЙХАД ЗЭРЭГЦЭЭД ХАЛАМЖ АВАГЧДЫН ТОО ӨСДӨГ
Манай улсын нийгмийн даатгалын одоогийн тогтолцоо нь “эв санаа”-ны зарчимд суурилсан хуваарилалтын хэлбэртэй бөгөөд 1995 онд эрх зүйн орчныг бүрдүүлсэн нь энэ оныг дуустал хэрэгжих юм. Орлогоо зарлагад шууд хуваарилах буюу нийгмийн даатгалын шимтгэл төлөгчдийн шимтгэлийг хуримтлуулаад, өнөөдрийн тэтгэвэр авагчдын тэтгэврийг төлдөг. Тодруулбал, 1.3 сая хүн нийгмийн даатгалын шимтгэл төлөхөд 500 мянган хүн тэтгэвэр авч байгаа гэдгийг Хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын сайд Х.Булгантуяа хариултынхаа үеэр танилцууллаа.
Ирэх оноос нийгмийн даатгалын шимтгэл төлөгчдийн шимтгэлийн 2 хувийг мөнгөжүүлээд, нэрийн дансанд нь байршуулах юм байна. Үүгээрээ ипотекийн зээл, эрүүл мэнд, боловсролын үйлчилгээнд зарцуулах эрхийг нээхээр ажиллаж байгаа гэлээ. Нийгмийн даатгалын сангийн хөрөнгөтэй холбоотой иргэдийн саналын дагуу тус сангийн менежмент, хөрөнгийг удирдан зохицуулах хэд хэдэн зохицуулалтыг төсөлд тусгасан болохыг сайд хэллээ. Тодруулбал, 2030 он хүртэл байршуулаад, энэ нь өвлөгддөг хууль эрх зүйн орчныг бүрдүүлэх нь зүйтэй гэж үзсэн байна.
Иргэд болон аж ахуйн нэгжүүд нийгмийн даатгалын шимтгэлийн хувь хэмжээг бууруулах хүсэлт гаргадаг. Гэхдээ “эв санаа”-ны зарчимд суурилсан хуваарилалтын хэлбэртэй нийгмийн даатгалын тогтолцоотой учраас шимтгэл бууруулах бол тэтгэвэр бууруулах, эсхүл төсвөөс “цоорхойг” төлөх зохицуулалт хийх шаардлага үүснэ гэдгийг хэлсэн. Нийгмийн даатгалын шимтгэлийн төлөхгүй байхад зэрэгцээд халамж авагчдын тоо өсдөг. Хуулийн дагуу тэтгэврийн насанд хүрсэн ч шимтгэл төлөөгүй, тэтгэвэр тогтоолгох шаардлага хангаагүйгээс Тэтгэврийн сангаас тэтгэвэр авах эрх үүсэхгүй тохиолдолд Халамжийн сангаас халамжийн тэтгэвэр авдаг байна.
Тооцоогоор монгол хүн дунджаар 25 жил нийгмийн даатгалын шимтгэл төлдөг бол эмэгтэй хүн дунджаар 22 жил, эрэгтэй хүн 16 жил тэтгэвэр авдаг байна. Тэтгэвэр тогтоолгож байгаа хүмүүсийн 45 хувь нь ямар нэг хөнгөлөлттэй нөхцөлөөр тэтгэвэр тогтоолгодог гэх зэрэг баримтыг хариултынхаа үеэр мэдээлсэн.
Хуулийн төслийн гол зохицуулалт нь тэтгэвэр өвлөгдөх асуудал бөгөөд хүн бүрийн нэрийн дансанд мөнгөн хуримтлал үүснэ.
Хувийн тэтгэврийн сангийн хувьцаа эзэмшигчийн эзэмших хувьцааны дээд хязгаарыг тогтоох шаардлагын талаар Т.Аубакир гишүүн байр суурь илэрхийлж, төсөл дэх тэтгэвэр өвлөгдөх зохицуулалтын талаар, Хувийн тэтгэврийн сангийн зохицуулалт инфляцтай уялдах эсэхийг тодруулсан юм.
Төсөлд Хувийн тэтгэврийн сан нь Компанийн тухай хуулиар байгуулагдах “ХХК” хэлбэрийн компани байх юм байна. Хуулийн төслийн гол зохицуулалт нь тэтгэвэр өвлөгдөх асуудал бөгөөд хүн бүрийн нэрийн дансанд мөнгөн хуримтлал үүснэ. Эзэмшигч нь нас барсан тохиолдолд эрх залгамжлагч буюу өвлөн авах этгээд нэрийн дансанд хуримтлагдсан мөнгийг өвлөн авах зохицуулалтыг тусгаад байгаа гэх хариултыг ажлын хэсгээс өгөв.
Хувийн тэтгэврийн сангийн хөрөнгийг итгэмжлэн удирдах хөрөнгө оруулалтын менежментийн компани хариуцан ажиллахаар төсөлд тусгасан байна. Төв банкнаас тогтоосон бодлогын хүүгээс багагүй хувиар тооцсон баталгаат өгөөжийг заавал олгох зохицуулалтыг мөн төсөлд тусгасан байна.
Ийнхүү төслүүдийн анхны хэлэлцүүлгийг Монгол Улсын Их Хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуулийн 39 дүгээр зүйлийн 39.10-т заасны дагуу зүйл бүрээр хэлэлцээд, Байнгын хорооны энэ талаарх санал, дүгнэлтээ Нийгмийн бодлогын байнгын хороонд хүргүүлэхээр тогтов гэж Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээлэл, олон нийттэй харилцах газраас мэдээллээ.