Дэлхийн монгол судлал эрчимтэй явагдаж олон эрдэмтдийн анхааралд хүрч байгаа боловч Израйл дахь монгол судлалын тухай мэдэж ойлгодог хүмүүс маш цөөн байдаг. Харин Өвөр Монголын Их Сургуулийн профессор Дэлгэр гуай сүүлийн хоёр жил энэ талын судалгааг гардан хийж, Израйл болон Монгол соёл түүхийг анх судалсан Өвөр Монголын монголч эрдэмтэн болсон байна. 1260 онд Монгол Юань улсын баруунш дайлсан цэрэг Иерусалимыг багтаасан Израйл орныг гурван сар илүү эзэлсэн. Одоогийн Израйл улсын Galilee нуурын баруун өмнө байгаа Ain Jaru-д Монгол Мамлюк хоёр тал ихээр дайтсан, Израйлын монгол судлал маш их амжилт олж байгаа зэрэг нь Дэлгэр профессорын судалгааны шинэ нээлт бөгөөд Монгол болон Израйлын соёл түүхийн харьцааны талаарх шинэ нээлт, шинэ сураг занги нь Өвөр Монголын монгол судлалын хоосон байсан орон зайд нэмэлт өөрчлөлт оруулсан байна.
Израйлын монголч эрдэмтэнтэй анх холбоо барьсан нь
2014 онд Өвөр Монголын Их Сургуулийн профессор Чимэддоржийн найруулсан \”Монгол судлалын нэвтэрхий толь” номын гадаад дахь судлалын хэсгийн Израйл дахь монгол судлалын хэсэг эх бичиг дутагдаж түүнийг гар мухарлан гачигдуулав. Яг энэ үед тус номын \”Английн монгол судлалын тойм”, \”Амеркийн монгол судлалын тойм”-ыг найруулах үүргээ амжилттай биелүүлээд байсан Дэлгэрт Чимэддорж багш \”Израйлын монгол судлалын тойм”-г найруулах тулгам даалгавар тулгав. Эрдэмтэй, хүндэтгэлтэй багшийнхаа итгэл найдварыг хүлээн авах болсон нь Дэлгэрт Израйлын тухай ойлгох, Израйл болон Монголчуудын түүх соёлыг ойлгож судлах анхны гараа болов. Ер нь Өвөр Монголд Израйлын монгол судлалын тухай сураг занги, сурвалж бичгийн материал маш цөөн байдаг. Тэрээр сайтаас Еврей Их Сургуулийн нэрт монголч эрдэмтэн Михайл Биран профессорын мэйл хаягийг олж аваад захиа илгээсэн байна. Сайн зүйл санаагаар гэгчээр дараагийн өдөр нь Биран профессороос хариу ирж, Израйлын монгол судлалын тухай бичиж өгөхөөр болжээ. Биран профессор болзсон цагтаа \”Израйлын монгол судлалын тойм” хэмээх зохиолоо англи хэлээр туурвиж дуусгаад Дэлгэрт ирүүлсэн байлаа. Тэр тус зохиолоо Израйлын монгол судлалын нэрт монголч эрдэмтэд, монгол судлалын өгүүлэл зохилын гарчиг зэрэг хэдэн хэсгээс бичсэн нь нэлээд товчхон байсан ч үүнд суурилан дэлгэрүүлэн бичихэд олдошгүй үнэт материал болсон байна. Тухайн жилийн 7 сард Дэлгэр Израйлд очиж, тэнд болсон олон улсын монгол судалгааны эрдэм шинжилгээний хуралд оролцон монгол судлаачидтай уулзан монгол Израйлын харилцаа, Израйлын монгол судалгааны талаар нэлээд гүнзгий ойлгосон байна.
Биран профессорын ирүүлсэн зохиолыг англи хэлнээс монгол хэлэнд буулгах явцад таньж мэдэхгүй газар орны нэрс, хүний нэрс зэрэг нэр буюу ойлгоход хүнд зүйлс нэлээд олон, дахин дахин асуун сураглаж хянан нотлох хэрэгтэй байсан. Үүнээс гадна холбогдол бүхий ном өгүүллийг орчуулах буюу судалсан. Холбоо бүхий эрдэмтэнтэй уулзаж ярилцаж, тухайн газарт нь очиж хээрийн шинжилгээ хийх зэрэг цөхөршгүй хичээл зүтгэлийн дүнд Дэлгэр профессор \”Еврей хүн болон монгол хүний соёл түүх” гэх номоо туурвиж, Израйлын тухай судалгаа, Израйл болон Монголын соёл түүхийг анхлан судлан шинжилсэн Өвөр Монголын монголч эрдэмтэн болжээ.
Израйлын монгол судлалыг судлан ойлгосон нь
Израйлын монгол судлалын үүсэл хөгжил нь Монгол хаант улс болон Израйлын түүх судлалтай нягт харьцаатай. 1260 онд Монгол болон Мамлюкийн хоорондох Ain Jaru гэх газар болсон байлдаанд Мамлюкийн цэрэг 120 мянга, Монголын цэрэг 20 мянга байсан ба бас нууц дайралтад учирснаас монгол цэрэг тус байлдаанд ялагджээ. Дэлхийн түүхэнд тус байлдааныг Араб буюу Исламын ертөнцийг аварсан эргэлтийн чанартай дайн гэдэг. Ain Jaru-ийн байлдааны өмнө хойнох хэсэг хугацаанд монголчууд Израйлын түүхийн нэг хэсэг нь болсон юм. 1263 онд Ил хаан Казаны дагуулаагаар Монголчууд Иерусалимыг багтаасан бүх Израйлын хэдэн сар эзэлж байсан түүхтэй.
Монголчуудын тухай анхны үеийн судлалыг XX зууны эхний үед Израйлын язгууртан Аштор, Полиак нар үүсгэн хийсэн байна. Гэвч тэдний судлал нь зөвхөн Израйл болон Палестин орны түүх соёл, газар орны соёл боловсroliiig судлахтай уялдуулан хийж байжээ. XX зууны сүүлээр Израйлын Иерусалимын Еврей Их Сургуулиар төв болгож монгол судлалын ажлыг шинжлэх ухааны үүднээс үүсгэн хийсэн юм. XX зууны сүүлч XXI зууны эхэн болоход Израйлын монгол судлал ихээр бадран хөгжиж, нэлээд олон нэрт эрдэмтэд болон зохиол бүтээл мэндлэв. Израйлын монгол судлал нь монгол болон Ази Европын соёлын харилцаа, аливаа үндэстний нүүдэл иргэншил, XIII-XIV зууны Монголын эзэмшлийн доорх улс орны түүх, шашин суртахуун, соёл иргэншил буюу монгол Мамлюкийн харьцаа зэргийг судлахаар гол болгож, Еврей, Мамлюк, Араб буюу Персийн сурвалж бичгийг ашиглаж монгол түүх соёлыг өөр нэг талаас шинжилдгээрээ онцлог юм. Одоогоор Израйлын монгол судлал, ялангуяа Еврей Их Сургуулиар төв болгосон Монгол Хаант Улсын судлал нь урд өмнө гараагүйгээр хөгжиж байна.
Израйлын монголч эрдэмтэн ба тэдний бүтээл
Израйлын монгол судлал нь нэлээд хожуу үед үүсэж хөгжлөө гэдэг боловч нэлээд хэдэн дэлхийн нэр алдартай монголч эрдэмтэд болон эрдэм шинжилгээний бүтээл мэндэлсэн байна. Израйлын нэрт монголч эрдэмтдийг дурдвал Айлан Давит, Амидай Ровэн, Махайл Биран нар болон тэдний эрдэм шинжилгээний зохиол бүтээлийг заавал дурдах ёстой. Бас хожуу үеийн залуу монголч эрдэмтэд Чипман, Рабхаил, Арум, Барак нараас монгол судлал болон хятад судлалын үйлсийг Еврей Их Сургуульд залгамжлан хийж эрдэм шинжилгээний зохиол бүтээлээ нийтлүүлж байхаас гадна, Израйлын бусад холбогдох судалгааны төвийн эрдэмтэд бас монгол судлалыг Европ болон Еврейн түүхэнд уялдуулан судалж байгаа юм. Дор Израйлын монголч эрдэмтний зохиол бүтээл ба тэдний судалгааны чиглэлийг товч танилцуулъя.
1. Айлан Давит: Иерусалимын Еврей Их Сургуулийн профессор, Израйлын монгол судлалыг жинхэнэ эрдэм шинжилгээний үүднээс эхлүүлэн хийсэн нэрт эрдэмтэн. Тэр Мамлюкийн байгууламжийн түүх, ялангуяа Мамлюк улсын түүхийг гол болгон судалдаг. Ази Европын эх хуурайн чухал чанар, Мамлюкчуудийн язгуур гарал, Исламын ерөнхий түүх, Мамлюк улсын түүх зэргийг сайтар судалсан бөгөөд монголчуудын Мамлюкчуудад үзүүлсэн чухал үр нөлөөг ч онцлон судалжээ. Монголчуудын Мамлюкийн улс төрд үзүүлсэн үр нөлөө, Монголчууд нь Мамлюкчуудыг Исламыг аврах хууль ёсны аврагч болгосон, Чингис хааны \”Их засаг”-ийн Мамлюкийн нийгэмд үзүүлсэн үр нөлөө зэргийг судалж, XX зууны 70-аад оны үеэр тэр Чингис хааны \”Их засаг”-ийн судлалын талаар цаг үег зааглах чанартай амжилт олжээ.
2. Амидай Ровэн: Айланы хамгийн шалгарсан шавь, Иерусалимыг Еврей Их Сургуульд Ил хаант улсын судлалын талаар маш их гавьяа зүтгэл үзүүлжээ. 1995 онд Мамлюк Монголын дайны тухай өгүүлэл \”Монголчууд болон Мамлюкчууд” номоо хэвлүүлсэн бөгөөд тус өгүүлэл нь 2006 онд (Улаанбаатар хотод) Монголоор орчуулагджээ. Түүний бүх судлалд голдуу монгол Мамлюкийн цэргийн явдал болон гадаад харилцаа, Ил хаант улсын Исламчлалын тухай өргөн дэлгэр судалсан байдаг. Энэ талаар тэр \”Монголчууд Исламын газар оронд: Ил хаант улсын түүхийн тухай судлал”, \”Ариун дайн хийгээд эвсэл: Мамлюк улс болон Монгол л хаант улс (1260 — 1335) хоорондын харьцааны судлал” (2013 он) зэрэг олон арван өгүүлэл зохиолыг туурвин бичиж нийтлүүлжээ.
3. Махайл Биран: Еврей Их Сургуулийн Монгол болон төв Азийн тусгай мэргэжилтэн, одоо Еврей Их Сургуулийн Ази судлал, Ислам судлал болон Ойрх Дорнодын судлалын салбарын профессороор ажиллаж байна. Тэрээр X-XIV зууны Монгол болон Монголоос өмнөх үеийн төв Ази, Монгол Хаант улс, Хятад улс болон Ислам ертөнцийн хоорондох харилцаа зэргийн тухай маш өргөн дэлгэр судалгаа хийсэн байдаг. Монгол Хаант улсыг судлахаар түүний судалгааны гол агуулгаа болгож, Исламын сурвалж бичгийг монгол судлалд өргөн дэлгэрээр ашиглаж байгаа бөгөөд хятад судлалд боловсорч, хятад сурвалж бичгийг ч ашигладаг юм. Түүний бүтээл: \”Хайду болон төв Ази дахь тусгаар Монгол улс”, \”Чингис хаан” (2007 он) зэрэг болно.
Монгол Юань улсын баруунш дайлсан дайн, Ил хаант улсын 200 шахам жилийн ноёрхол болон түүнээс хойших Зайлаар вант улс, Төмөр хаант улс зэрэг баруун Ази дахь монголчуудын түүхийн талаар уншигчид ч ойлголтгүй цаашлаад монгол түүх соёлын судлагчид ч тууштай судлаагүй юм. Мөн Монголчууд Израйл орныг гурван сар илүү ноёрхсон ба Ил хаант улсын үед Израйлын хүмүүстэй нэлээд нарийн харилцаатай байсан зэрэг харилцаа холбооноос болоод өнөөдрийн Израйлд монгол судлал маш сайн явагдаж байдаг ажээ. Израйлын монгол судлаачид өгүүлэл зохиолоо Еврей буюу англи хэлээр бичдэг тул тэдний судалгааны бүтээлийг монголчууд шууд уншиж ойлгоход саадтай байдаг. Энэ бүхэн нь монгол судлалын болон түүнтэй хамаатай хүмүүст түлхэж болшгүй үүрэг хариуцлага болох учиртай.